top of page

Våra villkor

Våra villkor

  1. Om Oss

  • Tureborg har sitt säte i Häradshammar, Vikbolandet och en filial i Norrköping på Drottninggatan 2, 602 24 Norrköping.

  • Försäljning sker online och i butik Lilla Tureborg och Tureborg.

  • Önskar du att komma i kontakt med oss vänligen skicka ett mejl till kontakt@tureborg.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

    2. Våra varor

  • Vi säljer Annie Sloan produkter, färg och tillbehör, samt noggrant utvalda hus- och heminredningsartiklar.

  • Tureborg Sweden AB säljer även begagnade möbler som vi köper från second-hand-butiker, omdesignar, målar om och ger en ny design.

  • Inköpsprocess för våra re-designade möbler. Vi köper in begagnade möbler från välkända second-hand-butiker

  • Verifiering av varornas skick och äkthet
    Alla möbler genomgår en noggrann inspektion för att säkerställa att de är stabila, funktionella och av god kvalitet innan vi påbörjar re-design och förädling.

  • Alla möbler är begagnade om inte annat anges. Möblerna är antika och handmålade. Möblerna bär på en historia och spår av bruk kan förekomma men beskrivs alltid noggrant för att återge en tydlig bild av produkten. Alla möbler är handmålade. Läs mer om hur vi re-designar våra möbler här

  • Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera våra varor så korrekt som möjligt.

    3. Beställning

  • Försäljningen på Tureborg sker endast inom Sverige.

  • Du kan betala via betalkort eller Swish.

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress, det är ditt kvitto. Vänligen spara din orderbekräftelse för eventuell framtida kontakt med oss.

  • Är något fel i orderbekräftelsen vänligen kontakta oss via e-post till kontakt@tureborg.se så att vi kan hjälpa dig.

    4. Leverans och frakt

  • Vi erbjuder spårbar frakt för 75 kr* inom Sverige.

  • Möbler säljs mot avhämtning i butiken eller leverans enligt överenskommelse.

  • Av miljöhänsyn återanvänder vi förpackningar och emballage i möjligaste mån.

  • Leveranstid för standardleverans är just nu 1-4 helgfria vardagar. Tureborg levererar via Postnord hem till brevlådan eller närmaste utlämningsställe. Beräknad leveranstid för beställning av färg och tillbehör 1-4 dagar. Leverans för färgprover 1-2 dagar. Leverans för möbler enligt överenskommelse.

  • Paketleverans som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du avser att returnera försändelsen. För ej uthämtad försändelse debiterar vi en avgift på 250 kr för att täcka kostnader förknippade med returfrakten.

  • Om eventuella förseningar uppstår vänligen kontakta oss på kontakt@tureborg.se så hjälper vi dig.

    5. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25% moms.

  • Alla priser är exklusive frakt.

  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av feltryck och förbehåller oss rätten att justera priset.

    6. Nöjd kundgaranti

  • För oss är det viktigast att du som kund känner dig trygg med att handla hos oss på Tureborg och att du känner dig 100% nöjd med ditt köp. Därför följer vi alltid Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. 

    7. Ångerrätt - hur du som kund ska gå tillväga vid retur/ nyttjande av ångerrätten

  • Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Du har rätt att öppna leveranskartongen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd eller inte. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt och den inte är i oförändrat skick, förbehåller sig Tureborg rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas.
    Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.
    OBS! Ångerrätt gäller inte om färgburkar, lackburkar, vaxburkar, matburkar och matförpackningar som har öppnats.
    Alla eventuella tillbehör, som exempelvis bruksanvisning, ska finnas med vid returen.
    Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela eller delar av din beställning så återbetalar vi det belopp du har betalat, exklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader samt en hanteringsavgift på 99 kr (*hanteringsavgiften bidrar mot kostnaderna som uppstår i samband med plock och pack samt återinventering av din order).
    När du som kund ångrar ett köp ska du stå för returfrakten.
    Ångerrätt samt Öppet köp gäller inte för specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisning, eller som på annat sätt fått en personlig prägel.
    Vid returer ansvarar du för varan tills dess att den når oss, dvs. under transporten. Så snart som möjligt efter att vi har mottagit den returnerade varan, återbetalar vi dig varuvärdet (exklusive avgift för betalsätt, fraktkostnader samt en hanteringsavgift på 99 kr*) (*hanteringsavgiften bidrar mot kostnaderna som uppstår i samband med plock och pack samt återinventering av din order).
    Du måste meddela kontakt@tureborg.se innan du skickar tillbaka varor. Meddelandet ska innehålla uppgift om ordernummer, namn på vara, samt ditt namn och telefonnummer.

    Om din retur gäller någon form av reklamation och vi godkänner reklamationen så återbetalar vi även fraktkostnaden till dig och gör ingen debitering för hantering och återinventering) .
    OBS! Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott eller efterkrav.

  • 8. Reklamation och klagomål

 

  • Om du på något vis är missnöjd med din vara eller om den är skadad vid leverans vänligen kontakta oss på kontakt@tureborg.se eller telefon 072-7156947 så hjälper vi dig.

  • Du som konsument har alltid rätt att reklamera ett fel till oss oavsett om det är dolt eller synligt. Din lagliga rätt att reklamera gäller i 3 år från inköpet. Fel på artikeln skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. Tureborg följer Konsumentköplagen och Distanshandelslagen. På www.konsumentverket.se kan du läsa mer om vad som gäller för dig som konsument när du handlar på internet.

  • Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till Tureborg SWEDEN AB för att få information om reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör ditt köp eller din beställning.

  • Se även mer information om din rätt, inklusive att få en tvist prövad utanför domstol, som konsument på www.ko.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer.

  • Vi ber dig att meddela oss så snart som du upptäckt eventuell skada så vi kan hjälpa dig skyndsamt.

  • Om du på något vis är missnöjd med din vara eller om den är skadad vid leverans vänligen kontakta oss på kontakt@tureborg.se så hjälper vi dig.

  • Reklamation på korrekt beskrivna varor accepteras inte. 

  • Vänligen kontakta oss innan du returnerar en defekt vara för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.

  • Vi ber dig att meddela oss så snart som du upptäckt eventuell skada så vi kan hjälpa dig skyndsamt.

    7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Vi ber dig att meddela eventuella fel och defekter som således inte framkommit ur produktbeskrivningen till kontakt@tureborg.se  Vänligen ange namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om möjligt får du gärna skicka en bild eller kort video på felet. 

  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att möbelns defekt är beskriven i produktinformation då alla möbler säljes i begagnat skick. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.

    8. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av faktorer utanför vår kontroll och för normalt brukande av våra produkter.

    9. Personuppgifter (GDPR)

  • Personuppgifter behandlas endast av Tureborg och ges aldrig ut till tredje part. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post, kontakt@tureborg.se  

  • Läs mer under vår flik Integritetspolicy.

    10. Information om Cookies

  • Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse som webbplatsbesökare och kund till Tureborg och i enlighet med lagen om elektronisk information upplyser vi dig om att cookies används av oss. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner och med målet att förbättra din kundupplevelse. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

    11. Ändringar av de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

    12. Tvist och lagval

  • Om tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. 

  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Våra villkor skrevs 2022-12-01 och uppdaterades senast 2025-01-31

bottom of page